alleoppskrifter.no

søndag 27. november 2016

Syltet rød løk

Syltet rød løk.
I utgangspunktet lette jeg etter en oppskrift på svensk "Tjälknöl" og eventuellt hva som er vanlig å servere til. På Pernilla Elmquists matblogg fant jeg det jeg lette etter og en oppskrift på syltet hel rød løk som jeg fattet interesse for. Den har jeg brukt, men har lagt til en kanelstang. Når jeg først var i gang ville jeg også prøve et par andre varianter.

"Tjälknölen" må jeg få lov til å komme tilbake til på et senere tidspunkt.

Jeg hadde en del løk til overs som jeg hadde i et mindre glass uten kanelstang, men med en finkuttet chili og en klype hele spisskummin. Godt til Taco.

Serveres til biff eller viltkjøtt.

Fremgangsmåte


Hel løk

Ha alle ingrediensene til laken i en kjele og varm opp til det koker og alt sukkeret er oppløst.

Ha løk i med skallet på og la det småkoke i fem minutter. Det gir laken en dyp rød farge.

Sil laken og ta vare på den. Skyll løken i kaldt rennende vann og skrell vekk det ytterste skallet.

Ha hel løk sammen med en kanelstang i et sterilt syltetøyglass og hell over laken. La det avkjøles uten lokk til det når romtemperatur, ha på lokket, og sett glasset i kjøleskapet.


Løk i skiver

Ha alle ingrediensene til laken i en kjele og varm opp til det koker og alt sukkeret er oppløst.

Kutt først løken i to og skjær halvdelene i skiver. De skal være tynne, men ikke så tynne at de blir gjennomsiktige.

Ha skivet løk og en kanelstang i et sterilt syltetøyglass og hell over laken. La det avkjøles uten lokk til det når romtemperatur, ha på lokket, og sett glasset i kjøleskapet.



Syltet løk blir best om den får stå minst en dag, men kan fint serveres etter et par times tid.


Ingredienser



Ingredienser (hel løk):
  • små rød løk, hele
Lake:
  • 1 del husholdningseddik (7%)
  • 1 del sukker
  • 1 del vann
  • 1 kanelstang, hel

Ingredienser (løk i skiver):
  • rød løk, skivet
Lake:
  • 1 del husholdningseddik (7%)
  • 1,5 deler sukker
  • 2 deler vann
  • 1 kanelstang
  • 1 krm havsalt

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar